Het klimaatprobleem staat al decennia hoog op de agenda bij overheden, bedrijven en consumenten. Uit onderzoek is gebleken dat twee derde van de Nederlanders zich zorgen maakt over het klimaat en 72% vindt het belangrijk om opwarming van de aarde te voorkomen.
Bij Mediaplus willen we een pionier zijn als het gaat om duurzaamheid - economisch, ecologisch en sociaal. We hebben concrete maatregelen genomen ter bescherming van het klimaat - niet uit puur plichtsbesef, maar uit overtuiging. We hebben hierbij aansluiting gezocht bij het internationale weGREEN programma van de Serviceplan Group en kunnen met trots melden dat House of Communication Amsterdam klimaatneutraal is.
Bij Mediaplus Amsterdam dragen we op de volgende manier ons steentje hieraan bij:
- Actief beleid om energieverbruik te verlagen en te vergroenen door onder andere het plaatsen van zonnepanelen
- Reiskilometers terugdringen door meer digitale vergaderingen en minder woon-werk verkeer door thuiswerken
- Actief beleid voor het stimuleren van treinreizen en het gebruik van elektrische/hybride auto’s
- Door te investeren in een ontbossingsproject in Nicaragua compenseren we onze Carbon footprint.
Op verschillende gebieden is het mogelijk om de CO2 uitstoot inzichtelijk te maken. Dit was echter voor reclame- en mediacampagnes nog niet het geval, terwijl de gezamenlijke campagnes van alle adverteerders (ter waarde van zo’n 4,5 miljard Euro!) een aanzienlijke CO2 uitstoot veroorzaken.
Mediaplus in samenwerking met ClimatePartner hebben om die reden de Green GRP gelanceerd. Green GRP is ‘s werelds eerste tool die de CO2 footprint van een mediacampagne berekent en compenseert
De berekening is gebaseerd op wetenschappelijke databases en primaire gegevens van mediapartners. Hierbij wordt de emissie van het materiaal, de productie, de distributie en de consumptie per mediumtype bepaald. Er wordt rekening gehouden met diverse performance values, zoals mediadruk van de campagne, analoge vs. digitale inzet en het formaat van de uiting.
Een adverteerder die gebruikt maakt van Green GRP is verzekerd van een gecertificeerde compensatie van de campagne footprint middels een transparant proces. De opdrachtgever ontvangt een certificaat en unieke QR-code van ClimatePartner en mag het "Carbon neutral advertising campaign" - label gebruiken.
De QR-code leidt naar een landingspagina met meer informatie over de CO2-compensatie en het gekozen klimaatbeschermingsproject.
Green GRP is als open initiatief beschikbaar voor de hele markt en kan gebruikt worden door alle bureaus, exploitanten en adverteerders.